• وبلاگ : آل يس
  • يادداشت : موسيقي از ديدگاه مراجع تقليد
  • نظرات : 0 خصوصي ، 6 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    با سلام خدارا شكر كه يكنفر پيدا شد نظرات رهبري را هم درباره موسيقي منتشر كرد. اكثر مخالفان مذهبي موسيقي از ارائه نظرات ايشان خودداري مي كنند زيرا با باورهاي سنتي شان درباره موسيقي تفاوت دارد!

    من يك دوره مختصر براي شناخت موسيقي ديده ام ومتوجه شدم موسيقي هم مثل خيلي از حرفه ها و فنون ديگر مي تواند حلال و حرام داشته باشد. مثل اقتصاد!

    اين كه موسيقي را تماما غنا بدانيم ناشي از عدم شناخت موسيقي است. اين كه موسيقي را لهو الحديث !!! بدانيم (اخيرا در مجلس سخنراني حضرت آقاي مناقبي از ايشان شنيدم كه موسيقي را لهو الحديث!! دانسته و آيه حرمت لهو الحديث را به موسيقي نسبت دادند و درباره تفسير به راي قران هم چيزي نفرمودند!!) نشانه عدم درك موسيقي و حديث و زبان عربي است.

    موسيقي يك ابزار است. با آن مي توان بر روح انسانها تاثير ( مثبت يا منفي ) گذاشت . اگر علما وارد اين علم بشوند و معيارهاي تاثير گذاري منفي آن را پيدا كنند و به مقلدين عرضه كنند؛ آنگاه مي توان انتظار تبعيت از ايشان را داشت . در غير اين صورت مقلدين در تشخيص مصداق حرمت غنا آزادند . همان طور كه ديدن يك صحنه مي تواند حالات متفاوتي را در بينندگان مختلف ايجاد كند ؛ شنيدن يك موسيقي هم چنين است . به مقتضاي حال افراد حلال و حرام مي شود . برخي موسيقي ها هم مثل برخي صحنه ها براي عموم حرام است . با موسيقي جنگ را اداره مي كنند، كشور را اداره مي كنند ، فروشگاه را مي چرخانند، كارگاه را آرام مي كنند ، بيمار را بدون بيهوشي و بي حسي درمان مي كنند . و ....در برابرش هزاران كاربرد حرام هم مي شود ذكر كرد.

    علما بايد فرق موسيقي و غنا را بفهمند و آن را براي مقلدين تبيين كنند . وگرنه ما كه مي دانيم موسيقي با غنا متفاوت است اجازه خواهيم داشت تا در اين زمينه تقليد نكنيم. ( به احكام تقليد در ابتداي رساله ها مراجعه كنيد)